máj.14
offtopic

Nagyzenekari koncert: Brahms – 2. Eberle, Isserlis, Fischer

MÜPA1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.
2024. május 14. (kedd) 18:15

Részletek

Ezen az estén a MÜPÁba látogatunk, ahol a Fesztiválzenekar koncertjét Fischer Iván vezényli. Ez egyben egy támogatói est is, amely során a BFZ-t támogatjuk. A klubtagok önkéntesen vállalhatnak támogatást, a vendégektől ezt jó szívvel fogadjuk.

 

A BFZ a CEONET klubtagoknak és vendégeik számára egy fogadást ad a koncert előtt az alábbi programmal:

18:15-18:45 - érkezés: MÜPA: VIP szalon, koccintás

Erdődy Orsolya, a BFZ menedzser-igazgatója érkezéstől várja és köszönti a vendégeket

18:45 - Máté -Tóth István kuratóriumi tag, a Budapesti Értéktőzsde vezérigazgató-helyettesének köszöntője

19:25 - Fischer Iván röviden köszönti a vendégeket, és pár gondolatot mond a koncert programjáról

19:30 - a zártkörű esemény vége

(15 perc szünet a koncert előtt)

19:45 - Koncert kezdete

A koncert körülbelül 2,5 óra hosszúságú.

 

A koncert programja:

JOHANNES BRAHMS:
21. MAGYAR TÁNC
A-MOLL KETTŐSVERSENY HEGEDŰRE ÉS CSELLÓRA, OP. 102

SZÜNET

JOHANNES BRAHMS:
14. MAGYAR TÁNC
4. (E-MOLL) SZIMFÓNIA, OP. 98

A februári koncert után májusban Brahms újabb két magyar tánca, egy kihívást jelentő versenyműve és mélységeket megjáró szimfóniája kerül a Fesztiválzenekar műsorára. A táncsorozat utolsó, valamint egyik leglíraibb darabja nyitja a két félidőt. A hangversenyt Brahms tragikus hangvételű e-moll szimfóniája zárja, amely a középkortól a romantikáig sok elemet ötvöz. A szünet előtti mű eredetileg ötödik szimfóniának indult, végül kettősverseny lett belőle. A hegedűszólót egy 1693-as Stradivarin Veronika Eberle játssza, akinek hangja a Bachtrack kritikusa szerint „olyan, mint a felhőkön áttörő meleg napsugár”. Partnere a sokoldalú legenda, a Gramophone Hírességek Csarnokának tagja, a magát csellistaként, íróként, zenei felfedezőként és általános rajongóként jegyző Steven Isserlis.

A brahmsi életmű legszélesebb körben ismert sorozatát, a huszonegy magyar táncot kis túlzással a szerző hegedűművész barátjának, Reményi Edének köszönhetjük. Ő volt az, aki megismertette vele a magyar városi cigányzenét, a csárdás és a verbunkos típusait. A Brahms által feldolgozásoknak nevezett négykezes zongoradarabokat ma inkább zenekari változatban ismerjük. A 21. magyar tánc fürge tempójával, gazdag díszítettségével és a fuvola kiemelt szerepével a virtuóz népi furulya játékát idézi. A sorozat 14. darabja egyike azon kevés táncnak, amelyben Brahms semmilyen kölcsöndallamot nem használt fel. Lassú, elegáns, már-már a palotásra emlékeztető zene.

„Az a mulatságos ötletem támadt, hogy versenyművet írjak hegedűre és csellóra” – írta Clara Schumann-nak Brahms. A kettősverseny célja az volt, hogy megbékítse haragban lévő régi jó barátját, a hegedűvirtuóz Joachim Józsefet. A darab, amelyben a csellószólam Brahmsot, a hegedűszólam Joachimot szimbolizálja, elérte a kívánt hatást, az egymással társalgó két szereplő a műben és az életben egyaránt közös hangra talált. A két hangszer bővelkedik a szólókban, de igazán duettjeik emlékezetesek: olykor teljesen összeolvadva, ugyanabban a magasságban játszanak. A terjedelmes nyitótétel és a nagy ívet bejáró lassú rész után könnyed finálé zárja a művet.

Brahms félt, hogy a közönség rosszul fogadja majd negyedik szimfóniájának drámai, komoly hangvételét. A szerző vezényelte premier azonban óriási sikert aratott, két tételt is megismételtettek a meiningeni zenekarral. Az első tételben egy egyszerű, mottószerű téma és egy ritmikus dallam sző egyre bonyolultabb hálót. A klasszikus szonátaforma után középkori fríg hangsort is használó lassú tétel következik, amelyben megszólal Brahms sokak által legszebbnek tartott melódiája. A szerző a scherzóban szabadjára engedi humorérzékét, a vidám hangulatot a triangulum csilingelésével fokozza. A barokk chaconne formájában megírt finálé egy Bachtól vett basszusmenetre épít egyre összetettebb variációkat, hogy aztán fájdalmas pontot tegyen a darab végére.

Előadók

Fischer Iván
Kossuth-díjas karmester, a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója, Budapest díszpolgára, a brit Királyi Zeneakadémia tiszteletbeli tagja. Édesapja karmester, édesanyja énekesnő volt, így a zene szeretete és ez irányú érdeklődése már első éveitől természetes volt. Több hangszeren játszik, zeneszerzést is tanult, majd Bécsben karmesteri diplomát szerzett. Tanulmányai elvégzése után több kiváló külföldi zenekar karmestere volt. 1975 óta koncertezik világszerte. Kocsis Zoltánnal együtt megalapította a Budapesti Fesztiválzenekart. Számos reformot vezetett be az együttes irányításában, felkészítésében. Intenzív próbaidőszak mellett elfogadhatóvá, kötelezővé tette a kamarazenélést, segítve ezáltal az együttes művészeinek fejlődését. Nemcsak a zenészekre figyel, hanem komoly munkát fektet az ifjúság zenei nevelésébe is. Mindannyian ismerjük a Kakaókoncerteket és a Karanténkoncerteket, amelyeket Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar honosítottak meg. „Fischer Iván egy csoda, nagyon jó a közelében lenni, nagyon sziporkázó.” - mondta Sólyom András.

Helyszín

MÜPA1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.