Szabó György: Lean és agilitás egy szolgáltató vállalatnál
Részletek
Gyakran hallom azt a mondatot, hogy "MIt akarsz ezzel Gyuri? A LEAN termelő vállalatoknak szól." És valóban, az első ami a LEAN-ről eszünkbe jut, az a stopperóra, mozdulatelemzés, gyártósorok hatékonyságának növelése, just-in-time rendszerek, készlet csökkentések.
Ha innen nézzük jogos a gondolat.
Ha azonban mélyebbre ásunk, hamar felfedezhetjük a folyamatos tökéletesítés és tanulás rendszerét a LEAN filozófia mögött. A japánok gyakran nem is LEAN-nek nevezik, hanem KAIZEN-ként hivatkoznak a rendszerre, ezzel is kiemelve a folyamatos fejlődést. (A KAIZEN jelentése: változás a jó irányba.)
Ha azonban ez a filozófia lényege, akkor ez nagyon jól működhetne egy szolgáltató vállalatnál is.
A kérdés már csak az, hogyan vezetjük be? Megeszi-e a stratégiát reggelire a kultúra?
És ha nem is eszi meg azonnal, akkor vajon a LEAN hogyan kapcsolódik, fér össze a ma oly divatos agilis filozófiákhoz?
Egyáltalán melyiket válasszuk?
Valóban szükséges-e minden rituálét bevezetni? Ha bevezetjük őket, hatékonyan fognak-e működni?
Van-e ezeknek a rendszereknek pénzben mérhető hozadéka, vagy inkább csak jól mutatnak a prezentációkban?
A reggeli alkalmával ezeket a kérdéseket szeretném Veletek körbejárni, illetve szívesen megosztom az utóbbi évek tapasztalatait amelyen a fenti területeken folytatott kalandozásaim során szereztem.