Nagy Gréta: Az ESG és annak társadalmi kérdései a vállalatok perspektívájából
Részletek
A klasszikus kapitalizmus felfogása szerint a vezetők feladata a profit maximalizálása. Az értékalapú piacgazdaság ezt az évszázados paradigmát kérdőjelezi meg azzal, hogy a gazdasági értékteremtéshez azonos súllyal rendeli a környezeti- és társadalmi tőke beárazását is.
Miközben a klímaváltozás tényét és az alkalmazkodás magas költségeit már sem akadémiai, sem vállalati körben sem vitatja senki, méltatlanul keveset beszélünk a társadalmi konzekvenciákról. A vállalatok felelőssége nem áll meg a karbon lábnyomuk csökkentésénél, a munkavállalóik és az értékláncukban dolgozó emberek jogaiért, méltányos munkakörülményeiért, bérezésért, de a fizikai és mentális jóllétért is felelősséggel tartoznak. Radikálisan újszerű felfogás mindez az eddigi, profitcentrikus tulajdonosi és részvényesi elvárásoknak történő megfeleléshez képest. A vállalatok érdekelt felei között felértékelődtek a munkavállalók, közösségek és ezek jogai.
Megtalálni az egyensúlyt a gazdasági, társadalmi és környezeti értékteremtés, értékmegóvás között igazi vezetői feladat. Nem is egyszemélyes, sokkal inkább csoportmunka. Ehhez együttműködésre van szükség vállalaton belül és a gazdaság egyéb szereplői között is.
Jogos, ha egyelőre értetlenül állunk. Hogyan kezdjünk bele, hol húzódik a vállalatok felelőssége a társadalmi kérdésekben, miért pont ők azok, akiknek azért tenniük kell? Hol az egyén, hol az állam felelőssége ebben? Erről beszélgetünk október 3-án a Klubban.